Ta strona wykorzystuje ciasteczka ("cookies") w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Czy wyrażasz na to zgodę?

Czytaj więcej

Podmioty decyzyjne UW

Poniżej znajdują się szczegółowe informacje na temat poszczególnych organów, w których składzie zasiadają osoby studenckie, wraz z opisami ich kompetencji oraz rolą, jaką pełnią w zarządzaniu Uniwersytetem Warszawskim.

Podmioty, do których można kandydować, to: Rada Wydziału, Rada Samorządu Studentów, Rada Dydaktyczna, Parlament Studentów UW oraz Rada Mieszkańców.

RADA WYDZIAŁU

W skład Rady Wydziału wchodzą:

  1. dziekan jako przewodniczący;
  2. prodziekan do spraw studenckich, jeżeli wydział organizuje i realizuje kształcenie na kierunku studiów, oraz pozostali prodziekani, jeżeli regulamin wydziału przewiduje ich powołanie;
  3. przedstawiciele:
    1. profesorów, profesorów uczelni oraz doktorów habilitowanych;
    2. pozostałych nauczycieli akademickich:
    3. pracowników niebędących nauczycielami akademickimi
  4. Regulamin wydziału może przewidywać udział przedstawicieli studentów i doktorantów w radzie wydziału.

Kompetencje Rady Wydziału:

  1. przedstawia opinię w sprawie regulaminu wydziału i jego zmian;
  2. monitoruje działania w zakresie doskonalenia kadry badawczej i dydaktycznej;
  3. monitoruje organizację badań naukowych na wydziale;
  4. opiniuje plan rozwoju wydziału;
  5. opiniuje sprawozdanie dziekana;
  6. opiniuje wnioski w sprawie zatrudnienia nauczyciela akademickiego;
  7. opiniuje wnioski w sprawie rozpisania konkursu;
  8. opiniuje kandydatury na stanowiska kierownicze na wydziale;
  9. ocenia co najmniej raz w roku wykonywanie przez dziekana jego obowiązków;
  10. może wystąpić do Rektora z wnioskiem o odwołanie dziekana;
  11. wykonuje inne czynności przewidziane w regulaminie wydziału i w innych przepisach obowiązujących na Uniwersytecie;
  12. wyraża stanowisko w sprawach przedłożonych przez Rektora, dziekana, kierowników lub rady naukowe jednostek wewnętrznych, komisje lub przez grupę co najmniej 1/5 ogólnej liczby członków rady, w szczególności w sprawach dotyczących kształcenia organizowanego i realizowanego na wydziale;
  13. występuje z inicjatywą tworzenia komórek lub struktur organizacyjnych.
RADA SAMORZĄDU STUDENTÓW

W skład Rady Samorządu Studentów wchodzą studenci danej jednostki.

Kompetencje Rady Samorządu Studentów:

  1. reprezentowanie studentów jednostki w zakresie swojej działalności;
  2. delegowanie przedstawicieli studentów jednostki do komisji rekrutacyjnej jednostki;
  3. delegowanie przedstawicieli studentów jednostki do innych komisji, podmiotów kolegialnych i zespołów zadaniowych na szczeblu jednostki lub kandydatów do nich;
  4. delegowanie przedstawicieli studentów jednostki do rad wewnętrznych jednostek organizacyjnych danej jednostki;
  5. uzgodnienie powołania osoby do pełnienia funkcji kierowniczej, do której zakresu obowiązków należą sprawy studenckie, właściwej dla danej jednostki, w szczególności kierownika jednostki dydaktycznej;
  6. porozumienie się w sprawie powołania kierownika studiów, opiekuna danego roku studiów lub wyodrębnionych grup studentów, lub innej osoby, do której zakresu obowiązków należą sprawy studenckie;
  7. opiniowanie projektów dokumentów organów Uniwersytetu na szczeblu jednostki;
  8. opiniowanie harmonogramu sesji egzaminacyjnej;
  9. sprawozdawanie z rozdysponowania środków finansowych przeznaczonych na sprawy studenckie i z rozliczenia tych środków;
  10. podejmowanie uchwał w sprawach określonych w Regulaminie Studiów na Uniwersytecie;
  11. zapoznawanie się z informacjami dotyczącymi ankiet, ocenami procesu dydaktycznego i prac jednostek administracyjnych zapewniających obsługę toku studiów;
  12. organizowanie życia studenckiego w jednostce.
RADA DYDAKTYCZNA

W skład rady dydaktycznej wchodzą:

  1. nauczyciele akademiccy zatrudnieni na stanowiskach dydaktycznych i badawczo-dydaktycznych;
  2. doktoranci;
  3. studenci danego kierunku.

Rada dydaktyczna projektuje proces kształcenia, czyli np.:

  1. opracowuje koncepcję kształcenia;
  2. formułuje propozycje zasad rekrutacji i zmian w programie studiów;
  3. określa zasady odbywania i zaliczania praktyk zawodowych;
  4. określa zasady przeprowadzania egzaminów oraz zasady przystąpienia do egzaminów w terminie przed główną sesją egzaminacyjną;
  5. określa szczegółowe zasady procesu dyplomowania, w tym przygotowania i oceny prac dyplomowych oraz przeprowadzania egzaminu dyplomowego;
  6. uwzględnia wnioski z akredytacji zewnętrznych.

Rada dydaktyczna monitoruje proces kształcenia, czyli analizuje:

  1. przebieg i wyniki rekrutacji;
  2. przebieg i wyniki sesji egzaminacyjnej;
  3. wyniki ankiet studenckich i hospitacji zajęć;
  4. przebieg i wyniki egzaminów dyplomowych;
  5. system wsparcia dydaktycznego dla studentów (m.in. infrastruktura, biblioteka, dziekanaty, wsparcie dla organizacji studenckich);
  6. zgodność kompetencji naukowych i dydaktycznych osób prowadzących zajęcia z przypisanymi do zajęć efektami uczenia się;
  7. umiędzynarodowienie procesu kształcenia i zawodowe losy absolwentów.
PARLAMENT STUDENTÓW UW

Parlament stanowią:

  1. posłowie;
  2. Przewodniczący.

Kompetencje Parlamentu Studentów:

  1. uchwalanie Regulaminu i jego zmian;
  2. uchwalanie wykładni Regulaminu;
  3. uchwalanie Kodeksu Etyki Studenta i jego zmian;
  4. wyrażanie zgody na treść Regulaminu Studiów na Uniwersytecie;
  5. rozstrzyganie w sprawie kandydatury prorektora Uniwersytetu, do którego zakresu obowiązków należą sprawy studenckie;
  6. rozstrzyganie sporów kompetencyjnych między organami Samorządu;
  7. udzielanie absolutorium Przewodniczącemu;
  8. udzielanie absolutorium innym członkom Zarządu łącznie;
  9. wybór Marszałka;
  10. wybór wicemarszałków Parlamentu;
  11. wybór członków komisji Parlamentu;
  12. wybór Przewodniczącego;
  13. zatwierdzanie składu Zarządu;
  14. wybór członków Komisji Rewizyjnej;
  15. wybór członków Komisji Wyborczej;
  16. wybór członków Kolegium Odwoławczego;
  17. wybór przedstawicieli studentów w Senacie Uniwersytetu;
  18. wybór przedstawicieli studentów w Kolegium Elektorów Uniwersytetu;
  19. wybór kandydatów do komisji Senatu Uniwersytetu;
  20. wybór kandydatów do Uczelnianej Komisji Wyborczej Uniwersytetu;
  21. wybór kandydatów do komisji dyscyplinarnych, o których mowa w Ustawie i Statucie;
  22. decydowanie o podjęciu ogólnouniwersyteckiej akcji protestacyjnej lub strajku;
  23. podejmowanie uchwał w sprawach określonych w przepisach szczególnych.
RADA MIESZKAŃCÓW

Rada Mieszkańców liczy pięciu członków.

Kompetencje Rady Mieszkańców:

  1. reprezentowanie mieszkańców domu studenta będących studentami Uniwersytetu;
  2. delegowanie mieszkańców domu studenta będących studentami Uniwersytetu do Rady Głównej Rad Mieszkańców;
  3. wyrażanie opinii i uwag oraz zgłaszanie wniosków związanych z funkcjonowaniem domu studenta;
  4. doradzanie kierownikowi domu studenta w zakresie urządzenia domu studenta, świadczeń na rzecz jego mieszkańców będących studentami Uniwersytetu tudzież planu remontów;
  5. organizowanie życia studenckiego w domu studenta.
Więcej informacji na temat powyższych organów znajdziesz w:
  • Statucie Uniwersytetu Warszawskiego [link]
  • Regulaminie Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego [link]
  • Regulaminie Studiów na Uniwersytecie Warszawskim [link]